Onderwijs
Grip op IT binnen onderwijs
In het onderwijs is IT allang geen ‘ondersteuning’ meer — het is een randvoorwaarde voor goed onderwijs. Toch hebben veel grotere schoolbesturen moeite om regie te houden op alle systemen, leveranciers en verantwoordelijkheden. Er zijn leeromgevingen, leerlingvolgsystemen, HR-applicaties, devices, cloudplatforms en privacyregels — maar te weinig samenhang of sturing.
Inducem helpt grotere onderwijsbesturen om digitaal volwassen te worden. Niet door te ‘automatiseren’, maar door overzicht, structuur en eigenaarschap terug te brengen.
Wat we doen voor schoolbesturen
1. IT-roadmaps die aansluiten op onderwijsvisie
We brengen beleid, processen en systemen samen in een heldere IT-roadmap die past bij de ambities van het bestuur. Denk aan professionalisering, datagedreven werken, device-beheer, cloudstrategie en privacy.
2. Onafhankelijke beoordeling van leveranciers en systemen
We helpen bij het selecteren of evalueren van kernsystemen: van ELO’s, LVS’en en administratiesystemen tot portals, BI-tools en M365-omgevingen. Wij kennen de markt en spreken dezelfde taal — zonder commerciële belangen.
3. Inrichting van RBAC & privacystructuren (AVG-proof)
Met honderden medewerkers en duizenden leerlingen is het essentieel dat toegang tot systemen veilig en logisch is geregeld. Wij helpen bij het opzetten van Role-Based Access Control (RBAC) en slimme autorisatiestructuren die voldoen aan de AVG.
4. Analyse van IT-beheer & leveranciersregie
Wie regelt updates, wie draagt verantwoordelijkheid, en wie voert écht uit? Wij brengen het IT-landschap en de rolverdeling in kaart. Je krijgt zicht op afhankelijkheden, contracten, risico’s en verbeterkansen.
5. Begeleiding bij verandering en adoptie
Verandering in IT is pas succesvol als medewerkers en onderwijsteams het omarmen. Onze veranderaanpak is praktisch, laagdrempelig en gericht op resultaat. We ondersteunen bijvoorbeeld bij de uitrol van Microsoft 365, nieuwe portalen of securitymaatregelen.
Waarom Inducem?
Ervaring met grotere besturen in PO, VO, MBO en HBO
Onafhankelijk van leveranciers, software en hostingpartijen
Helder in regie, privacystructuren en veranderaanpak
Begrip van onderwijspraktijk én bestuursverantwoordelijkheid
Bekend met landelijke ontwikkelingen in onderwijs-ICT
“Wij zorgen dat IT ondersteunend is aan onderwijs, en niet andersom.”